Ο Ηλίας Τεργιακίδης είναι νέος στο δημοτικό συμβούλιο της Καλαμαριάς. Εκλέγεται για πρώτη φορά με την παράταξη “Καλαμαριά-Πρώτη Ξανά”.

Διαθέτει ένα εντυπωσιακό βιογραφικό επιστήμονα. Είναι μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Μαθηματικό Τμήμα του ΑΠΘ και έχει κάνει λαμπρές σπουδές στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και στο πανεπιστήμιο του Γκέτινγκεν.

Πρόσφατα, εισηγήθηκε στο δημοτικό συμβούλιο μια καινοτόμα μέθοδο για τη βέλτιστη κατανομή των μαθητών στα σχολεία του Δήμου, η οποία προκάλεσε εντύπωση. Η μέθοδος παρόλο που δεν είναι άμεσα σχετική με τα επιστημονικά ενδιαφέροντά του, τα οποία εντοπίζονται στην γεωμετρία Riemann και τις γεωμετρικές ροές, βασίζεται σε έναν εφαρμοσμένο τομέα των μαθηματικών, τον γραμμικό προγραμματισμό.

Αυτή η πρόταση στάθηκε η αφορμή για να κάνουμε μια μικρή κουβέντα με τον Ηλία Τεργιακίδη...

 

- Κύριε Τεργιακίδη, με εισήγησή σας στο Δημοτικό Συμβούλιο προτείνετε μια μέθοδο για την καλύτερη κατανομή των μαθητών στα σχολεία του Δήμου. Ομολογουμένως, πρόκειται για ένα τολμηρό εγχείρημα. Η μέθοδος που προτείνετε είναι επιστημονική, βασίζεται στον γραμμικό προγραμματισμό και εμπλέκετε το ΑΠΘ. Μάλιστα, ο Δήμος δεν επιβαρύνεται με κανένα έξοδο. Θα θέλατε να μας πείτε εν συντομία και με απλά λόγια με ποιο τρόπο λειτουργεί η μέθοδος;

18238196 10155272335674299 1268928067788034182 oΤο project θα προσπαθήσει να απαντήσει στο ερώτημα “Ποιά είναι η βέλτιστη κατανομή των μαθητών του Δήμου στα σχολεία”. Η μέθοδος η οποία θα χρησιμοποιηθεί θα είναι επιστημονικώς τεκμηριωμένη και θα προέρχεται από ένα πεδίο των μαθηματικών, το οποίο ονομάζεται γραμμικός προγραμματισμός. Να σημειώσω σε αυτό το σημείο ότι η λέξη προγραμματισμός εδώ, δεν παραπέμπει στον όρο της πληροφορικής, αλλά χρησιμοποιείται με την έννοια του σχεδιασμού.

Η ιδέα για αυτό το project ξεκίνησε πριν από ενάμιση μήνα περίπου, μετά από μία συνάντηση που έκανε η παράταξή μας με τον Αντιδήμαρχο, κ. Θανάση Γιαννακό, στο πλαίσιο της ενημέρωσης και συζήτησης σε θέματα σχολική στέγης. Στο τέλος της συζήτησης μεταφέραμε στον κ. Αντιδήμαρχο, ότι προβλήματα αυτής της φύσης μοντελοποιούνται πολύ συχνά μέσω μεθόδων γραμμικού προγραμματισμού. Έχουν πέσει αρκετές φορές στα χέρια μου επιστημονικές εργασίες που επιλύουν παρόμοια προβλήματα με τέτοιες μεθόδους.

Μέσα στις επόμενες ημέρες κάναμε μαζί με τον επικεφαλής της παράταξης μας κ. Αρη Τεμεκενίδη, μία συνάντηση με τον καθηγητή του Τμήματος Μαθηματικών του Α.Π.Θ., κύριο Γιώργο Τσακλιδη, του οποίου ενα εκ των ερευνητικών του πεδίων είναι ο γραμμικός προγραμματισμός. Ο καθηγητής βρήκε το πρόβλημα πολύ ενδιαφέρον και μας προέτρεψε να ζητήσουμε ως Δήμος δύο προπτυχιακούς φοιτητές, την κ. Γιούλη Λέκκα και τον κ. Νίκο Αυξεντίου, οι οποίοι στο πλαίσιο της πρακτικής τους άσκησης ή/και Ειδικού Θέματος θα δουλέψουν επάνω στο πρόβλημα κάτω από την επιστημονική επίβλεψή του. Να σημειωθεί ότι ο Δήμος δεν επιβαρύνεται οικονομικά, αφού οι φοιτητές πληρώνονται μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ. Μεταφέραμε την πληροφορία στον κ. Αντιδήμαρχο και του ζητήσαμε να κατέβει ως θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο. Ο κ. Αντιδήμαρχος ήταν θετικός στην ιδέα, αφού αυτη βρίσκεται στο πλαίσο της επιθυμητής συνεργασίας με τα πανεπιστήμια της πόλης. Θα σας δώσω αρχικά κάποιες πληροφορίες σχετικά με το τι είναι ο γραμμικός προγραμματισμός.

Ο γραμμικός προγραμματισμός αποτελεί τοδημοφιλέστερο μοντέλο στο χώρο της επιχειρησιακής έρευνας αλλά και της διοικητικής επιστήμης γενικότερα. Η μεγάλη επιτυχία που είχαν οι εφαρμογές του σε προβλήματα λήψης αποφάσεων των ιδιωτικών και δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών αποδίδεται, από τη μια πλευρά στα επιτεύγματα της έρευνας μαθηματικών και οικονομολόγων σε θεωρητικό επίπεδο και από την άλλη πλευρά στην επαναστατική εξέλιξη της πληροφορικής και τηςτεχνολογίας. Κυριαρχεί σήμερα η αντίληψη ότι τρεις στις τέσσερις εφαρμογές μοντέλων επιχειρησιακής έρευνας σε πραγματικά προβλήματα διοίκησης παραπέμπουν στο γραμμικό προγραμματισμό.

Ο γραμμικός προγραμματισμός χρησιμοποιείται από τους επιχειρησιακούς ερευνητές ή τους αναλυτές προβλημάτων απόφασης για τη προσέγγιση προβλημάτων κατανομής περιορισμένων πόρων ή μέσων σε εναλλακτικές και ανταγωνιστικές μεταξύ τους δραστηριότητες κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Πρόκειται για το γνωστό πρόβλημα κατανομής της ‘‘πίτας’’ (resource allocation problem). Προβλήματα απόφασης αυτής της μορφής είναι, για παράδειγμα, η κατανομή εργατικού δυναμικού, τεχνολογικού εξοπλισμού και πρώτων υλών σε διάφορες παραγωγικές διαδικασίες, η κατανομή κεφαλαίου σε διάφορα επενδυτικά προγράμματα,η κατανομή καλλιεργήσιμης γης σε διάφορες αγροτικές δραστηριότητες κ.α. Το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα αυτών τον αποφάσεων μπορεί να αφορά για παραδειγμα τη μεγιστοποίηση του συνολικού κέρδους από πωλήσεις, την ελαχιστοποίηση του συνολικού κόστους παραγωγής, τη μεγιστοποίηση της απασχόλησης, την ελαχιστοποίηση των αρνητικών συνεπειών στο περιβάλλον κ.α.. Πολύ σημαντικό είναι επίσης, το γεγονός ότι, εαν κάποιος καταφέρει να προσαρμόσει το πρόβλημα, στο πρότυπο του γραμμικού προγραμματισμού, έχει στη διάθεσή του ένα σύνολο εργαλείων, όχι μόνο για να βρει την καλύτερη λύση στο ερώτημα που τον απασχολεί, αλλά και να προχωρήσει σε μία ανάλυση υποθέσεων (what-if-analysis) για τις διάφορες παραμέτρους του προβλήματος.

Από μαθηματικής σκοπιάς, ο γραμμικός προγραμματισμός περιγράφει ένα μοντέλο που αφορά τη μεγιστοποίηση ή ελαχιστοποίηση μιας γραμμικής συνάρτησης, κάτω από κάποιους γραμμικούς περιορισμούς (γραμμικές ισότητες ή γραμμικές ανισότητες).

- Ποια είναι τα προσδοκώμενα οφέλη;

Από πλευράς πανεπιστημίου θα δοθεί η δυνατότητα σε φοιτητές να δουλέψουν επάνω σε ένα πρόβλημα της καθημερινής ζωής, χρησιμοποιώντας γνώσεις τις οποίες απέκτησαν σε θεωρητικό επίπεδο κατα τη διάρκεια των σπουδών τους. Ελπίζω ότι όλη αυτή η διαδικασία θα οδηγήσει σε δημοσιεύσιμα αποτελέσματα και μάλιστα σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά, γεγονός που που θα αποτελέσει ένα ισχυρό ξεκίνημα για την μαθηματική σταδιοδρομία των εμπλεκομένων φοιτητών.

Από πλευράς Δήμου, τα οφέλη από ένα τέτοιο εγχείρημα είναι αρκετά. Αρχικά, θα έχουμε στα χέρια μας κάθε χρόνο μία έτοιμη πρόταση, επιστημονικά τεκμηριωμένη, η οποία θα μπορεί να λειτουργεί συμβουλευτικά από πλευράς Δήμου προς την πρωτοβάθμια και την δευτεροβάθμια. Θα μπορέσει επίσης να λειτουργήσει και ως σημαντικό πιλοτικό εργαλείο. Θα μπορούμε για παραδείγμα ανά πάσα στιγμή να προσθέτουμε ένα νέο σχολείο στον χάρτη και να βλέπουμε με ποιον τρόπο μπορεί να αλλάζει η κατανομή εάν χτιστεί ένα νεό σχολικό συγκρότημα. Θα μας δίνει επομένως ενδείξεις ως προς το κατα πόσο κινούμαστε σε θετική κατεύθυνση και σε αυτόν τον τομέα. Τέλος, η συνεργασία του Δήμου με τα πανεπιστήμια της πόλης μας είναι κάτι που θα έπρεπε να έχει γίνει ήδη νωρίτερα. Είναι αδιανόητο να έχουμε τόσο κοντά μας τρία μεγάλα πανεπιστημιακά ιδρύματα, το Α.Π.Θ., το πανεπιστήμιο Μακεδονίας και το ΔΙ.ΠΑ.Ε. και να μην έχουμε προχωρήσει ήδη σε κάποιου είδους επιστημονική συνεργασία. ​

Τέτοιου είδουςσυνεργασίες μπορούν να υλοποιηθούν μέσα από την πραγματοποίηση συγκεκριμένων ενεργειών και δράσεων, μέσα από τους παρακάτω άξονες:

• Αξιοποίηση της πλουσιότατης και υψηλής ποιότητας εμπειρίας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων σε θέματα υποβολής προτάσεων για χρηματοδότηση μελετών, δράσεων και έργων από την Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλους εθνικούς ή διεθνείς φορείς και οργανισμούς​
• Ανάπτυξη στενής συνεργασίας σε θέματα σχεδιασμού, προγραμματισμού και παρεμβάσεων στην πόλη και στο Δήμο, σε μεγαλύτερη ή μικρότερη κλίμακα, με σκοπό την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των συμπολιτών μας (π.χ. λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος, προστασία από φυσικές καταστροφές, ανάπτυξη και συντήρηση του πρασίνου, προστασία των αδέσποτων ζώων, θωράκιση των δημοτών από πανδημίες και λοιμώδη νοσήματα, ανάπτυξη ολοκληρωμένου δικτύου παροχών για την τρίτη ηλικία, τα παιδιά και τα ΑΜΕΑ).
• Αξιοποίηση του δυναμικού των φοιτητών (μεταπτυχιακών και υποψηφίων διδακτόρων) για σύγχρονες, πρωτότυπες, πολιτιστικές αλλά και κοινωνικές παρεμβάσεις στην πόλη.
• Υλοποίηση προγραμμάτων πρακτικής άσκησης φοιτητών και Δια Βίου Εκπαίδευσης σε υπηρεσίες και φορείς του Δήμου, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο.
• Συμβολή των αποφοίτων των Τμημάτων των Πανεπιστημίου στις αναπτυξιακές ανάγκες της πόλης και της περιοχής γενικότερα.
• Συνεργασία με σκοπό τη στήριξη του δήμου, ώστε να δημιουργηθούν οι απαραίτητες συνθήκες προσβασιμότητας και κατασκευής για ΑΜΕΑ σε όλα τα δημόσια κτήρια ή άλλους ανοικτούς χώρους και διαδρομές σε ολόκληρο το νέο δήμο.
• Σχεδιασμός ενδεδειγμένων ενεργειακών παρεμβάσεων στα δημοτικά κτήρια έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η κατανάλωση λιγότερης ενέργειας με τη χρήση εναλλακτικών πηγών και συστημάτων ενέργειας.
• Ευρύτερη συνεργασία των πανεπιστημίων με κοινωνικούς φορείς της πόλης και του Δήμου με σκοπό την ενίσχυση κάθε είδους καλλιτεχνικής δημιουργίας και την ανάληψη ποικίλων δράσεων σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής της τοπικής μας κοινωνίας.

- Πώς υποδέχτηκε το Δημοτικό Συμβούλιο την πρότασή σας; Γνωρίζουμε ότι έχετε συναντηθεί με τον Αντιδήμαχο κ. Γιαννακό, ο οποίος υπήρξε θετικός.

Όπως είπα και νωρίτερα, ο Αντοδημαρχος από την πρώτη στιγμή ήταν πολύ θετικός. Θετικό μάλιστα ήταν και όλο το Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο και υπερψήφισε το project. Αξιζει να σημειώσω, ότι πλευράς Δήμου θα συσταθεί μία επιστημονική ομάδα εργασίας, η οποία θα βοηθάει και θα λειτουργεί υποστηρικτικά στους δύο φοιτητές, δίνοντας συμβουλές, κατευθυντήριες γραμμές και προτάσεις, πάντα σε συνεργασία με τον επιβλέποντα καθηγητή. Η ομάδα εργασίας θα αποτελείται από αντιδήμαρχο κ. Θανάση Γιαννακό, την προϊσταμένη κ. Δήμητρα Δάλιου και από εμένα.

- Υπάρχει μια διαρκής ένσταση ως προς τις μεθόδους που προέρχονται από τις θετικές επιστήμες ή την διοίκηση επιχειρήσεων και εφαρμόζονται στο χώρο της εκπαίδευσης ή/και στις ανθρωπιστικές επιστήμες εν γένει. Σημαντικό μέρος των παιδαγωγών υποστηρίζουν ότι τέτοια μοντέλα είναι ακατάλληλα για τα σχολεία, καθώς οι μαθητές είναι ανθρώπινα όντα και δεν συμπεριφέρονται σαν δείγματα ή εμπορεύματα. Επίσης, τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα είναι ποιοτικά μετρήσιμα και όχι ποσοτικά. Τι θα θέλατε να σχολιάσετε;

Η μέθοδος που χρησιμοποιούμε δεν αντιμετωπίζει τους μαθητές ούτε ως δείγματα αλλά ούτε και ως εμπορεύματα. Δεν υπεισέρχεται ζήτημα παιδαγωγικής ορθότητας, αφού και η εκπαιδευτική διαδικασία στο σύνολο της θα έχει οφελος, έπειτα από μια σωστή κατανομή. Θεωρω ότι εμμέσως ενισχύουμε τη μαθησιακή διαδικασία, αφού μέσω της μεθόδου, προσπαθούμε να αποσυμφόρησουμε τα υπερπληθή σχολεία, εξορθολογιζοντας μέσω παιδαγωγικών αλλά και πρακτικων κριτηρίων την κατανομή των μαθητών.

- Έχεις ένα εντυπωσιακό βιογραφικό. Είσαι μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Μαθηματικό Τμήμα του ΑΠΘ και έχετε κάνει λαμπρές σπουδές στα μαθηματικά. Πώς συνδιάζεται η επιστημονική καριέρα με αυτή του δημοτικού συμβούλου;

Συνδυάζεται, ομως μέσα από σκληρη δουλειά, επιμονή και υπομονή. Χρειάζεται σωστή διαχείριση χρόνου, όρεξη για δουλειά, αγάπη για τα μαθηματικά αλλά φυσικα και ενδιαφερον για το κοινό καλό και την εξεύρεση λύσεων σε ζητήματα της τοπικής αυτοδιοίκησης.

- Σας ευχαριστούμε θερμα.

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd